Den miljøvennlige bilen er det noe nytt fenomen?

miljøbil

ARKIV STOFF fra 26/4/2004:  Av: Pål Leraand, www.bildilla.com / www.bilnyheter.no

Nei så absolutt ikke. Elbiler var noen av de første bilene som kjørte rundt i Oslo, tidlig på 1900 tallet. Ja den første biltesten av elbil i Norge, sto på trykk i teknisk ukeblad i 1899!! Det var da en meget enkel farkost med 2 setter, og batterier i en kasse bak. Den hadde en meget dårlig aksjonsradius, og hadde maks fart på 12 km/t. Og da Oslo skulle få sin første brannbil i 1912, så falt valget på en elbil. Den hadde en elektrisk motor, på 40 hk. Bare batteriene veide 1200 kg, og bilen fikk en total vekt på 4,5 tonn. Men denne bilen var helt håpløs på vinterstid.

Elbilene fikk en blomstringstid under den 1. verdenskrig, da det var mangel på bensin. Og det ble solgt mange lastebiler og varebiler i Oslo området på denne tiden. Bilene var jo godt egnet til utkjøring av varer. Og sjåførene slapp å sveive i gang bensinmotoren for vær gang de skulle levere en vare. Og det var naturlig nok svært populært blant sjåførene. Vi kan se av gamle tall, at et av firmaene som solgte elbil i Oslo, hadde levert 80 lastebiler og 5 personbiler i perioden 1918 til 1920. Det må jo være fenomenalt!?

1980_Detroit_Electrics

Vi kan lure på hvorfor utviklingen av elbiler ikke har kommet lengre en den er i dag. Vi kan se av en reklame fra 1918 at Detroit Electrics personbil hadde en aksjonsradius på 80-100 km. Men i alle dager, det er jo de samme som Think har i dag!! Helt utrolig spør du meg?!

Det ble også produsert elbiler i Norge. Staværn Bilfabrikk A/S, produserte ca. 10 lastebiler i 1919. Det er flere biler en Troll, men det er stort sett avglemt når vi snakker om Norsk bilproduksjon.

I 1921 var det registrert 128 elektriske lastebiler og 31 elektriske personbiler bare i Oslo. I dag er den nok ikke så mage?! I Bergen var det 7 personbiler og 7 lastebiler / varebiler i samme år. Og i Trondheim var det også 2 personbiler og 4 lastebiler / varebiler. + det var også flere bedrifter rundt i landet, som hadde opptil flere elektriske lastebiler på stallen.

Men i 1920, begynte inntressen og falle. Og elbilene ble for motorsvake! Den første muskelbil perioden var i annmars. De første V8 og rekke 8 motorene begynte og gjøre sitt inntog. Og på slutten av 20 tallet, kom det også V12 og V16 motorer.

Men da 2. verdenskrig brøt ut i 1939, ble det bensin mangel igjen. Og nå var det plutselig interessant og tenke på elbiler igjen. Mange bygde jo også om bilene sine med ved og kull generatorer, som dannet gass. Denne gassen kunne så bilmotoren ga på. Men dette var ikke det mest praktiske alternativet. Nei elbil var det ensete alternativet for mange firmaer. Vi har opplysninger om at det i 1940, kom 41 vare og lastebiler fra Tyske Talbot Elektrsch til Norge. Vi kan også se at NSB, kjøpte 12 elektriske varebiler i 1943. Og de fikk norsk karosseri fra N. Jacobsen Karosserifabrikk i Oslo. Det er vanskelig og finne ut antall elbiler registrert i Norge på denne tiden, men det er trolig flere en hva det var i 1921.

Etter 2. verdenskrig, så falt inntressen for elbil igjen. Alle ville ha nye flotte biler, og da særlig i USA. Og på 50 tallet, så var det jo bare store V8ere og masse krom som gjaldt. Nei elbilen ble nesten helt borte igjen. Og det var ikke før 1969, at det igjen var seriøse planer for elbiler i Norge. Men planene om eg egen Norsk elbil, ble lagt på is. Som normalt i Norge, så kjenner ikke politikerne sin besøkelses tid. De ønsket ikke og hjelp til ved å gi avgiftsfritak, slik at bilene kunne selges til en fornuftig pris. Nei det er jo lurere og importere bensin biler, en og lave miljøvennlige biler i Norge.

I 1971 ble det produsert 3 prototyper av varebiler på Stømmens Værksted i Oslo. Og dette var helt boksformede biler, med totalt mangel på design. Dette har jo også vært et av problemene elbilene har hatt. Bilene kunne være greie de, men hva hjelper den når de er stygge som et ondt år!

city_overview

Men vi må jo også se på dagens elbiler. Think i Aurskog, har hatt mange finansielle problemer. Og som vanlig så klarte den norske staten og rote det til igjen. Nissene i Oslo ønsket ikke og hjelpe Think, og fabrikken ble solgt til Ford. Ford brukte bare Think som enn miljø unnskyldning, og gjorde egentlig ingen seriøse forsøk på og selge bilen i noe større antall. Og de solgte Think videre etter kort tid. Dagens eier er fra Sveits, og de ønsker ikke og selge bilen slik den er i dag. Derfor står nå fabrikken helt stille, og venter på at Sveitserne skal få tilpasset bilen til sine komponenter. Dette er jo også helt tåpelig. Think hadde en helt ny modell klar da det ble solgt fra Ford, men nå kan de ikke få selge denne. Har du hørt på maken? Men du kan fortsatt få kjøpt deg en Norsk elbil, nemlig Kewet. Kewet blir satt sammen av Kollega Bil AS i Sandakerveien i Oslo. Og de produserer biler på bestilling!

koksgrakKewet

Hva skjer så med elbilen? Veldig litte dessverre. Problemet er at ingen har ønsket å utvikle et helt nytt batterisystem. Og vi må bare innse at dagens batterier er like dårlige som de var for 100 år siden!! Det jobbes faktisk med utvikling av nye batterisystemer på NTNU / Sintef. Så vi får krysse fingrene og håpe! Elbiler er tross alt det beste alternativet viss vi tenker på miljøet. Men de store fabrikkene har valgt og jobbe med hybridbiler og brenselcelle/hydrogen biler….

Okt-2015:

Heldigviss så endret politikken seg her på Berget 🙂  ELbil ble pop, og en revulusjon startet.

I dag florer det jo av ELbiler i Norge. Og da snakker vi ikke bare om små plastbiler. Nei Tesla Model S er jo en ren råtass 🙂

Kanskje har ELbilen er mulighet i dag?

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS