Ford Mustangs Historie.

Mustanghist_logo

4. Generasjon: 1971 – 73.

1971 kom den største og tyngste Mustange noen sinne!! Den var absolutt ingen «liten» ponny car lengre.

1971 1972

Motor utvalget var fortsatt stort og «tungt»: 351 cid og den råe 429. ( vi må huske att vi nå nærmer oss olje krisen )

Denne 429 cid. er ikke den samme som i 70 modellen, dette er en Cobra Jet utgave. Det vil si helt andre topper. Denne ble levert i 2 utgaver: Cobra Jet og Super Cobra Jet. Merkelig nok ble disse også oppgitt til 375 hester.?…..Denne motoren kunne fåes i hvilken som helt Mustang. Forskjellen mellom Cobra og Super Cobra var at Super Cobra hadde blant annet mekanisk kamaksel, annet innsug og forgasser, og at bilen måtte være levert med 3.91:1 eller 4.11:1. Det var faktisk utvekslingen som bestemte om det var Cobra Jet eller Super Cobra Jet.

71mach1

Karosseri utvalget er som før: Sportsroof ( Fastback ), Cupe\HT & Cabriolet.

I 1972 forsvant 351 BOSS modellen fra programmet. Nye krav til utslipp i USA, gjorde mye med bil utvalget!! Og nå begynte Ford for alvor å se på muligheten for en liten og rimelig Mustang ( den kom som 74 modell, og ble kaldt Mustang II ). Dette ble gjort da Japanske konkurrenter begynte å ta større og større deler av markedet fra Mustang. Syndene var: Datsun 240Z & Toyota Celica.

1973 modellen ble bare endret litt i grillen, ellers er den lik sine forgjengere.

73grande  73mach1

Brukt pris? Dette er jo muskel biler, og prisene er for øyeblikket meget høye. Men det ser ut til att du kan få 4. generasjon billigere en hva du må gi for en 3. generasjon.

Tyrigrava

1971 Mach 1 429 Cobra Jet, eier er Lars-Petter Kolkind fra Hønefoss. ( Lars-Petter har hjulpet meg med å rette div. feil og mangler som var kommet med på Mustang sidene, Tusen takk.)

Retur Mustang Historien.