Ford Mustangs Historie.

Mustanghist_logo

1. Generasjon: 1964 1/2 – 66.

Ford Mustang ble en absolutt suksess helt fra første dag. Det var de første Ponny Cars, og det ser ut til å bli de som overlever alle konkurrenter. Men Mustang var bare en videre føring av Fords tidligere forsøk på å lave en sporty «små» bil. Ford Falcon var modellen som egentlig skulle fylle dette segmentet. Men som vi nå vet så ble det ingen stor suksess. Men det ble derimot Mustang modellen, som var bygd på samme plattform som Falcon. Vi må nok gi æren for Mustangen til sjefen for designavdelingen hos Ford, Lee A. Iacocca. Han har mange suksesser på samvittigheten. Og på Mustangen klarte han å få fram en rimelig bil, med ett meget sporty utseende.

Must02_3  Must02_13

April 64, kom Mustang som 1964 1/2 modell. Og da kunne du velge mellom en HT og en Cadriolet. Man kunne velge mellom 6èr med ca. 100 hk. til noen råere V8ère med opp til 278 hk. Trommelbremser var standard, men man kunne velge skiver som Opsjons.

65fastbackketilfrt

1965 modellen kom i tre modeller: HT, Cab. & nå også Fastback. Det kom også en GT utgave, med sportyere utsende og interiør.

Carroll Shelby startet å bygge «sports» utgaven av Mustang i 1965. Først GT-350 og senere GT-500. Shelby brukte en modifisert 289 cid med 305 Bhp for å få fart på sakene. Og disse modellene ble naturlig viss absolutte samler objekter alt fra dag 1.

Februar 1966 ble Mustang nr. 1 Million produsert. Det må være ny rekord for en bil modell.

Utvalget av brukte Mustanger er egentlig meget stort ( helt naturlig da det ble produsert så mange ). Brukt prisene burde da stått i stil til utvalget, men NEI!! Mustangene går for langt over «fornuftige» priser. Her er det tilbud & etterspørsel som gjelder. Og utrolig nok, Mustangen er minst like populær i dag som da den var ny!! Kjørbare rep objekter går fra ca. 40.000,- Og strøkne cabèr koster ca. 150.000,- og opp over! Men jeg må desverre si att jeg er red for att det vil komme ett krakk i markedet. Det er kommet så mange Mustanger til landet de siste årene, så jeg frykter att markedet snart er mettet. Og hva skjer med prisen da? Det samme problemet tror jeg også Corvetten snart vil møte. Det er ikke det samme å eie en Mustang eller Corvette, når det er 5 andre i samme blokka!!

Retur Mustang Historien.

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS