Ford Capri Historien.

3. Generasjon: MK-III 1978-87

Ford Capri MK-III, fåreløpig den siste Caprien. Men det har lenge gått rykter om en ny Capri?! Den andre Mars 1978 ble Capri MK III lansert, karroserimessig ganske lik MK II, men med en rekke utvendige forandringer allikevel.

mk3-alloys02

Disse forandringene var i første hånd gjort for å minske luftmotstanden, som var større på MK II enn på MK I og luftmotstanden på MK III var blitt 12.6 % mindre enn på en MK II GT utgave. Forandringene utvendig på MK III var også gjort med det formål at Caprien skulle få et bedre utseende i tillegg til at MK III var blitt raskere, sikrere og mer økonomisk enn sin forgjenger pga mindre luftmotstand.

mk3-zakspeed

Capri MK III hadde fått en helt ny front med dobble runde lykter, ny grill m/list på panseret som øverste del av den, panseret var forlenget over lyktene og skjermene det samme. Støtfangerne var forandret og blinklysene var flyttet ned i støtfangeren foran. Begge støtfangerne hadde fått vinger som gikk bortover sidene på bilen til skjermbuene. Baklyktene var blitt større og var riflet a la Mercedes typen. Alle Capri MK III hadde fått mattsvarte vinduslister, dørhåndtak, speil og støtfangere, noe som bare S-utgavene av MK II hadde.

mk3-3 mk3-xpack

Motorer: 1300 med 54 Hk (kompresjon 8:1), 1300 med 57 Hk (kompresjon 9,2:1), begge ble levert i L-utgave. 1600 med 63 Hk (kun levert i Sverige, 1600 L og Gl med 72 Hk, 1600 S med 88 Hk, 2000 Gl, S og Ghia med 98 Hk (OHC motor), 2000 S med 90 Hk (V6 motor), 2300 S og Ghia med 108 Hk og 3000 S og Ghia med 138 Hk.

mk3-dumped11

På tre års dagen til MK III skjedde det saker og ting med Capri utgavene. Dette var altså i mars 1981 og det ble da lansert to helt nye utgaver av Capri. Det var GT 4 som ble levert med 1600 og 2000 OHC motorer, litt forandret interiør og et stripesett på sidene og panser, noe som kjennetegner GT 4 utgavene. Den andre utgaven var 2.8 injection, som kom mer enn ti år senere enn den første Capri med bensininnsprøytning, RS 2600.

mk3-tickford

Som tidligere nevnt ble modellene som ble lansert i 1984 betegnet som de siste Capri’ene, men den absolutte slutten for Capri ble besørget av en modell, som var basert veldig mye på Capri 2.8 super injection, og den ble kalt Capri 280. Capri 280 ble levert kun i fargen «Brooklands green», og forskjellen ellers fra Super injection var følgende: 7″x15 7-eiket RS-felger med 195/50-dekk, speilene var nå også i samme farge som bilens karosseri og interiøret, som nå var heltrukket i grått skinn med matchende burgunder røde kontraster. Capri 280 ble også levert med radio/kassettspiller og fire høyttalere. Opprinnelig skulle Capri 280 kun vært produsert i et antall på 500 stk, men når den siste Capri’en rullet av samlebåndet i Køln den 19 desember 1986, var antallet kommet opp i 1038 Capri 280 og 1 886 647 Caprier produsert siden produksjonsstart i 1968.

Retur Capri`s Historie.

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS