Ford Capri Historien.

2. Generasjon: MK-II 1974-77

Ford Capri MK-II bygde videre på forbedringene som kom på MK-I i 1972. MK-I har blitt kritisert for liten bagasje plass, og dårlig sikt bakkover. Så Ford valgte nå å lave en Liftback utgave i stede for Cupe karosseriet fra MK-I.

74-1600Lmerke mk2-30s

Med åpent rom mellom kupeen og bagasjerommet; bakluken og baksetet som kunne felles flatt ned, var bagasjeplassen blitt betydelig større enn på MK I. Bakruten som var blitt 30 % større og sidevinduene bak som var 14 % større gjorde at det var blitt bedre sikt bakover i en Capri.

mk2gt  mk2-jps

Capri MK II var mykere, lengre, tyngre, bredere, høyere og mindre aerodynamisk enn MK I, dette var mest rettet mot den engelske markedets familiebilkjøpere og mindre mot Tysklands sportsbilkjøpere, dette pga. at det engelske markedet var nesten dobbelt så stort som det tyske.

mk2-30 AJ_10199_4

Med MK II ble det også introdusert luksusutgaver av modellen, 2.0 og 3.0 Ghia, disse var de fineste og dyrest utgavene av Caprien. Det Ford-eide firmaet Ghia i Torino, Italia var arkitekten bak bilene i samarbeid med Ford fabrikken i Køln, Tyskland.

AJ_10199 AJ_10199_1

I England var den minste Caprien 1300 L med en Kent OHV motor med 57 Hk, deretter 1600 L og XL med OHC motor med 72 Hk, og 1600 GT med 88 Hk. Ny motor i Capri car 2000 OHC fra Taunus med 98 Hk, denne motoren ble levert i 2000 GT og 2.0 Ghia. 3.0 motoren med 138 Hk. Ble brukt i 3000 GT og 3.0 Ghia.

AJ_10199_2

Brukt prisene på Capri er meget varierende, men det står mange Caprier rundt i landet. Og mange av dem går BILLIGE!! Du kan faktisk velge og varake til under 10.000,- kr!!!! Men en strøkken bil koster noen 10 tusen mere.

Retur Capri`s Historie.