Ford Capri Historien.

1. Generasjon: MK-I 1969-73

Ford Capri MK-I var en kloning av Mustang, men det ble aldri noen Cupe eller Kabriolet av Capri`en. I starten kunne vi i Norge velge mellom en 1300, med 52 hk. Eller en 1600 med 75 HK. Det var også en GT utgave av begge modeller, med 75 HK eller 88 HK.

3.0efront 3.0eback
Kundene kunne velge 4 utstyrs grader:

GT: Her fantes som tidligere nevnt sterkere motor, men det var flere ting som skilte en GT-utgave fra standard utgaven. Det var andre instrumenter med to store klokker som var omkranset av fire små. De instrumentene som var ekstra var: Turteller, amperemeter og oljetrykksmåler. Midtkonsoll med klokke. Varmetråder i bakruten og sterkere skai i seter var levert på GT-bilene.

X: Denne pakken inneholdt følgende: Liggeseter, midtspeil m/avblending, to toners horn, varsellampe for håndbrekk, ekstra lys innvendig og ryggelys i bakplate under støtfanger.

L: L-pakken inneholdt for det meste pyntedeler som var: Ekstra kromlister, støtfangerhorn, blanke felgdeksel (på standardbiler) og scoop på panser.

R: R-pakken inneholdt følgende: 5″ brede stålfelger, 3 eiket skin, tåkelys i grillen, kartleserlampe. Det kunne også leveres mattsvart lakkert panser, felt rundt baklykter og kanaler innunder denne pakken. Denne pakken kunne kun leveres på GT-bilene eller sammen med en XL-pakke for å få en komplett XLR.

rs2600 74USAint

Men med Engelsk nøyaktighet så ble det ikke helt etter planen, og kundene fikk ikke alltid det de bilene de ønsket. Og utstyrs gradene ble endret til: X , XL og XLR. I mars 1969 kom 2000 GT som hadde V4 motor med 110 Hk og ble levert med samme utstyr som de andre GT-utgavene. September 1969, ble 3000 GT lansert, nå med 128 HK.

capri_perana greenlside

September 1970 kom det sterkere 1300 og 1600 motorer, effekten var nå på 57 Hk i 1300, 68 Hk i 1600, 72 Hk i 1300 GT, og 86 Hk i 1600 GT. Og som du nå alt sikkert har oppfattet, så endret spesifikasjonene seg i ett sett! Capri var under en stadig forbedring. 1973 modellen hadde hele 151 forbedringer i forhold til 72 modellen osv. Og de Tyske bilene var annerledes en de Engelske! Vi har ingen forhåpninger eller ønsker om å gå inn på alle de ulike modellene her, men vi håper du har lært litt om Capri MK-I!?!

2800RSi2  2800RSi3

Retur Capri`s Historie.