Chevrolet Camaros Historie.

Logo_camaro

3. Generasjon: 1982 – 92

Camaroen hadde gjennom gått mange endringer i løpet av sin andre generasjon. Men nå var det på tide med radikale forandringer. Som vanlig for Amerikansk bilindustri, så var det regel endringer som drev fram framskrittene. Ny krav til forbruk gjorde det nødvendig å skape en helt ny bil. Og nyheten ble enda mer renere i linjene. Den nye modellen fikk også forbedrede fjerdings egenskaper både foran og bak. Men generasjon 3, ble litt mindre i fysiske mål. Camaro ble en av få biler på 80 talet, som fikk beholde sin V8 og bakhjulstrekk. Og du kunne velge grom modeller som den gamle Z-28. Senere ( 1985 ) kom også en IROC-Z, som fikk navnet fra «International Race of Champions».

82indy

1982 modellen kom med motorer fra 151 cid ( 2,5L ) rekke 4 med 90 HK, 173 cid ( 2,8L ) V6 med 102 HK, 305 cid ( 5,5L ) V8 med 145 HK. Men du kunne også velge en » Cross-Fire fule-injected » 305 cid V8 med 165 HK. Motorene fikk stadig flere hester, etter som 80 talet skred frem.

85cam

1985 IROC-Z kom som sagt dette året, og ble den råeste av dem alle. Og du kunne bestille den med den helt nye TPI motoren. Dette var den første riktige injeksjons motoren. Og den er overlegen den tidligere Cross-Fire motoren.

camaro1987_2g

1987 var absolutt vært å trekke fram. Camaro kunne nå bestille som cab. Og IROC-Z kom nå også med 350 cid ( 5,7L ), med 225 HK. Men det var jo ok med Z-28 og 305, med 215 HK.

camaro1992_2g

1988 forsvant Z-28 fra programmet! 1989 kom RS betegnelsen tilbake, og du kunne nå velge mellom 2 modeller RS & IROC-Z.

Brukt prisene variere enormt. En bil i normal bruksstand kan starte fra 45.000,-kr. Mens en pen IROC-Z fra 86-88 kan koste deg alt fra 150.000,- til 200.000,-kr.

Retur Camaro Historien.